Tuesday, 21 February 2012

Rompak

22 Februari 2012

Selasa
0546


 "Weh, aku tak suka betul dengan bapak aku." J tetibe je cakap sambil jalan mundar mandir. Gelisah betul budak sorang ni.


 "Kenapa?" Aku tanya


 "Aku minta nak jumpa dia, tapi dia tak nak jumpa aku..." Dia terhenti sekejap.


 "... Aku cuma nak minta tolong dia sebab aku rasa rumah kita ni macam nak kena rompak je..." Sambungannya itu buat aku terkedu.


 "... Aku dapat hint."


 Apa yang aku sedar lepas tu, dia yang dah macam cacing kepanasan terus blah. Aku pulak tak percaya apa dia cakap. Kononnya, dia dapat hint daripada perompak tu sendiri. Bajetlah perompak nak bagi hint, dowh. Aku pun tidur. Nyenyak.


 "Klak klak." Bunyi bising datang dari depan.


 Aku yang terbangun dari tidur terus jenguk dari bilik. Terperanjat kot nampak ada tiga orang asing dalam umah sendiri. (Chewah, 'orang asing'. Hahah. Tapi bukan foreigner. Maksudnya orang yang aku tak kenal tau). Ada seorang lelaki, dua perempuan. Silap, seekor jantan, dua betina. Orang-orang macam ni, layak dipanggil binatang je.


 Tau tau, diorang tengah gaduh sebab takde barang berharga dalam rumah ni. Aku teringat J dan terus tersenyum. Pandai jugak mamat tu. Tapi... barang-barang dalam bilik aku lak camne?



 Bila je diorang naik tingkat dua balik aku terus cabut keluar. Punyalah kena kejar. Nak harapkan Indon yang lalu lalang buat panggilan kecemasan, hampeh. Diorang tak tahu apa nak buat. Sambil lari, sambil call.


 First time try call, tak dapat. Tertekan nombor pelik-pelik. Tangan shaky sangat. Parkinson sungguh.


 Second time pulak, aku tweet. "#police tolong" tapi tak tahu nak tweet atau tag polis camne. Serius.


 Third time aku nak try, dah nampak salah seorang perompak tu betul-betul belakang aku dan akhirnya dia berjaya tangkap aku.


 Aku tak kisah pun. Sebab aku penat dan terkejut sangat. Hahah.


____________________________________________________________________


Sedar, sedar, aku dah bangun dari tidur. Air liur meleleh. Bodoh. Malu.

Pesanan untuk parents, next time, spend time with your children.
If it's not for their sake's, at least please do it for your's
Or me. Aku dah hampir nak kena bunuh tu bro.


p/s : Tidur tak bermaksud rehat especially bila kita bangun termengah-mengah.

Monday, 20 February 2012

Blogception

20 Februari
Isnin
0830


 Hari ini aku tulis blog. Blogception. Mudah. Itu saja. Kalau tak faham, takpe, aku faham kenapa.


Adios, chow chow.

Sunday, 19 February 2012

Kantin

19 Februari 2012

Ahad
0522


 Dalam perjalanan dari kantin ke teratak, aku ternampak seorang member perempuan. Aku berhenti dan terus drop by dekat sana sambil letak makanan aku atas meja batu.


 "Hey E, aku baru beli nasi dengan ikan keli dekat kantin."


 "Oh, iya ke Faiz?" (tak adalah, aku tipu je. bekas makanan aku bawak ni memang aku tak isi apa pun, semut api adalah, nak? =.=)


 Taknak havoc punya pasal sebab dia sensitif sikit, terus je aku bukak bekas polystyrene aku semata-mata nak show off. Padahal ikan keli je kot. Betul-betul meleleh siot bila dia pandang.


 "Err. Nanti-nantilah aku pergi." Sedap mana pun, malas dia lagi hebat. Biasalah, perempuan.

 Dia tak tahu, sekolah dah ada mak cik kantin baru. Yalah, sebelum ini kita dah biasa makan nasi kepala ayam, nugget lipas dengan air perisa serangga. Taubat semua orang bila kena batang hidung sendiri. Tapi macam mana pun, semua tak boleh nak nafi, harga makanan dekat kantin dengan dunia luar memang jauh beza.


 Macam dah target dari awal, besar nanti, sebelum pergi kerja, aku akan hantar anak aku pergi sekolah, boleh bajet ayah mithali. Sedangkan, sebenarnya aku nak seludup masuk beli nasi goreng yang masih 'hot from oven' dengan harga satu ringgit sebungkus. Hah, mana kau nak dapat harga camtu kalau bukan kat kantin?


 Berbalik kepada cerita tadi, aku nampak budak form 3 dan form 5 tengah belajar. Siap pakai baju uniform full tu. Woah, hahah.


____________________________________________________________________


Aku terjaga sambil berkata dalam hati:


Padan muka. Baru kau tahu penat lelah aku tahun lepas.
Orang tengok Rango dekat wayang, aku hempas-pulas siapkan modul add math yang dah macam Mission Impossible tuh.